Operationele ondersteuning
Zorgconsult helpt zorgverleners groeien
Wat kan Zorgconsult voor jouw organisatie of praktijk betekenen?
Als zorgorganisatie of groepspraktijk worden er aan jou heel wat eisen gesteld.
Niet zelden staan jullie voor nieuwe uitdagingen:
- Een nieuw registratiesysteem wordt ingevoerd
- Een nieuw project wordt geïmplementeerd
- De kwaliteit van de zorgverlening wordt onder de loep genomen
- De zorg wordt continu geoptimaliseerd
- De organisatie of praktijk groeit naar een hoger niveau
Zorgconsult heeft de ervaring en expertise in huis om jou hierin te ondersteunen.
Neem contact met ons op om te horen op welke manier Zorgconsult voor jouw organisatie of groepspraktijk een meerwaarde kan zijn.
U kan bij Zorgconsult terecht voor:
- Vervanging van uw hoofdverpleegkundige
- Extra ondersteuning bij de opstart en implementatie van nieuwe projecten
- Individuele coaching en begeleiding van je zorgverleners
- Intervisie
- Teambegeleiding
- Opleiding en ondersteuning bij een vernieuwde manier van werken
- Begeleiding van werkhervatting na langdurige ziekte
- Ondersteuning van nieuwe hoofdverpleegkundigen
- Mentorschap voor studenten of nieuwe medewerkers
- Uitwerken van kwaliteitsprojecten
De meerwaarde van coaching
Werken in de zorg is voor veel mensen een passie, een job die je met veel liefde en overtuiging doet. Toch kunnen de omstandigheden er voor zorgen dat de zorgverlener zich niet honderd procent goed in zijn of haar vel voelt. Jammer eigenlijk, want er zijn oplossingen voor.
Een coachend of ondersteunend gesprek vindt het best plaats tussen mensen die geen hiërarchische band hebben.
Door te kiezen voor een externe coach van Zorgconsult kan je zorgverlener in alle vertrouwen praten met iemand die niet zijn of haar leidinggevende is, niet zijn of haar rechtstreekse collega, maar iemand die toch tonnen ervaring heeft binnen de zorg. Onze coach maakt graag tijd voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Wat kan je verwachten?
- De coach luistert naar het verhaal van de zorgverlener.
- De zorgverlener krijgt zicht op welke doelen er in de huidige situatie mogelijk zijn en wat hij of zij kan doen om dit doel te bereiken of wat die kan doen om vol te houden wat hij of zij nu al doet.
- De zorgverlener bepaalt wat hij of zij met de gesprekken wil bereiken of wat die eventueel graag anders zou willen.
- We brengen in kaart over welke krachten de zorgverlener momenteel al beschikt.
- De zorgverlener krijgt tips en handvaten op maat om concreet aan de slag te gaan.
- De zorgverlener krijgt zicht op wie of wat hem of haar zo nodig kan helpen.
Workshop en training
Om een kwalitatieve zorgverlening naar je patiënten of bewoners te garanderen, is het nuttig dat je als organisatie ook investeert in de persoonlijke ontwikkeling en groei van je zorgverleners.
Zorgconsult organiseert workshops die de ontwikkeling en groei van verpleegkundigen en zorgprofessionelen ondersteunen. Daarnaast dragen onze workshops bij tot het verhogen van de veerkracht en het welbevinden van de zorgverleners.
Ons aanbod komt tot stand door aandacht te hebben voor de vragen en signalen die we krijgen van de zorgprofessionelen en -organisaties zelf.
De workshops vertrekken vanuit een op wetenschap en literatuur gebaseerde theorie en worden vertaald naar praktische handvaten en tips waarmee de zorgverleners aan de slag kunnen op de afdeling of tijdens de zorg.
Je kan als zorgorganisatie of groepspraktijk een workshop organiseren in je eigen voorziening of lokalen.
Heb je interesse in een workshop rond zelfzorg, veerkracht, communicatie naar patiënten en familieleden toe of teamwork, neem dan zeker contact op met Zorgconsult zodat we ons aanbod kunnen afstemmen op jouw vraag.
Wat is intervisie?
Bij intervisie worden vier tot zes mensen uit hetzelfde werkveld samen gebracht om in een gesprek van ongeveer anderhalf uur te reflecteren over een situatie of casus uit de praktijk. De intervisie wordt geleid door de intervisor van Zorgconsult.
Zorgconsult biedt intervisie aan voor verpleegkundigen, voor hoofdverpleegkundigen en voor zorgkundigen.
Elke intervisie wordt voorafgegaan door een korte introductie door de intervisor.
Wat zijn de voordelen van intervisie:
- Heel praktijkgericht. Het gesprek heeft rechtstreeks en alleen betrekking op wat er concreet leeft bij de deelnemers.
- De deelnemers krijgen concrete tips en handvaten mee om meteen mee aan de slag te gaan.
- De deelnemers leren van en aan elkaar.
- De deelnemers krijgen meer veerkracht.
- Het oplossingsgericht denken wordt bevorderd.
- Er wordt nagedacht over manieren en oplossingen om de zorgverlening nog beter te maken.
In 2018 werkte ik 3,5 jaar in het WGC Daenshuis toen Pieter bij ons coördinator werd.
Hij was geëngageerd, geïnteresseerd en begon zijn opdracht met open vizier en open mind.
Hij straalde veel vertrouwen uit. Eén van de eerste zaken die hij ondernam, was al het personeel persoonlijk te bevragen over het welbevinden en de organisatie.
Hij structureerde zijn werking en plande langetermijn. Hij agendeerde goed de werking en ook overleg en zorgde voor juiste en tijdige verslaggeving.
Hij spitte opdrachten die hij niet kende helemaal uit en probeerde zich ten volle in te werken.
Hij was sympathiek, goedlachs, sociaal vaardig en meteen een deel van het team.
Hij nam zijn verantwoordelijkheid intern alsook extern op.
M.i. heeft hij mede de kiem gelegd voor de volgende coördinator om verduidelijking van mandaten en verduidelijking van missie en visie te vragen aan de Raad van Bestuur en de verantwoordelijkheid van de werking meer in het team zelf dan bij de Raad van Bestuur te leggen.
Het was een aangename samenwerking.
De tijd in het A.S.Z. met jou vergeet ik nooit!! Je was zo een fantastische, joviale en toffe kerel, stond steeds klaar voor patiënten, collega’s, kortom voor iedereen…! Stiekem dacht ik soms : “Zou Pieter niet terugkomen naar Wetteren?”
Interesse naar meer?
Klik hier om meer te lezen over Zorgconsult en onze verpleegkundige Pieter.
Contacteer ons
+32 486 62 27 14
pieter@zorgconsult.be
Help ons groeien →
Elke like of share op Facebook telt